Noord Entree krijgt gezicht

Tijdens een uitgebreide rondleiding door het City Centrum en de Passage kregen de raadsleden kort voor het zomerreces een positieve indruk van de ontwikkelingen in het centrumgebied. Die wandeling was goed gepland, want de noordentree van dit gebied kwam een week later aan de orde.

De inrichting van de noordentree kent al bijna 35 jaar een tijdelijke status, maar dat verandert door twee initiatieven die een impuls geven aan de ontwikkeling van die entree en daarmee aan het centrum als geheel. Een bioscoop in aanbouw opent mogelijk al met Kerstmis haar deuren.

De plek van de noordentree werd in 1944 zwaar gebombardeerd, met vele doden. “Zeelst schrijft geschiedenis” bood ter nagedachtenis in 2014 een monument voor de noordentree aan en dat monument kan nu geplaatst worden. Het biedt straks een stemmige plek, maar ook een landmark waar ooit aan een poortgebouw werd gedacht.

Het college vroeg de raad om € 213.500 extra voor de bijbehorende aanpassingen. Geen kleinigheid, maar de raad schaarde zich na enige discussie achter het voorstel. Logisch want de raad vindt de ontwikkeling van het centrumgebied belangrijk voor heel Veldhoven. De vereniging van vastgoedeigenaren investeert nu ook, de winkeliers investeren en de cultuurorganisaties maken zich sterk en werken mee aan het centrumontwikkelingsprogramma. De eerste resultaten worden nu zichtbaar en de vernieuwde noordentree sluit daarbij aan. Jammer dat de raad geen meerderheid vormde toen het ging om het behoud van het zwembad. Meer daarover elders op de site.

Er was geen tijd voor oordeelvorming omdat de eerstvolgende oordeelvormende vergadering pas na het reces kon plaatsvinden en dat zou uiteindelijk twee maanden gekost hebben. De raad morde een beetje op dat punt. Twee raadsleden verzuchten dat dit soort acties steeds vaker voorkomt. D66 herkent de kritiek maar ziet deze werkwijze ook als kordaat kansen pakken.