Ruime meerderheid voor kerntaken

Tot nu toe was het meer gebruikelijk dat men in de raad volstaat met het stellen van vragen, waarbij de antwoorden doorgaans niet tot wijziging van eerder ingenomen standpunten leiden. Op dinsdag 22 maart ging het namelijk niet alleen om de kerntaken, maar ook om de opstelling van twee oppositiepartijen.

Wat acht de gemeente tot haar belangrijkste taken? Ter discussie stond een lijst met drie soorten taken, verplicht, zeer gewenst en ‘als het even kan’. Uiteindelijk stemde alleen PvdA tegen. De kerntaken voor D66, jeugd en jongeren, wijken en centrumgebied, zijn alle meegenomen.

Waarom werd er nu wel gedebatteerd en waarom zo ongemeen fel? De coalitie maakte dat al meteen duidelijk: het CDA en de VVD stelden zich in de visie van GBV, VSA en D66 onmogelijk op. Het CDA heeft geen enkele keer meegedaan aan de voorbereidende gesprekken en had daarvoor wisselende redenen. Kennelijk wilde CDA haar verantwoordelijkheid niet willen nemen. De VVD suggereerde dat de coalitie geen kermissen meer wilde.  Het eerste uur ging voornamelijk over die vermeende stopzetting van kermissen. Daarna wilde de voorzitter terecht dat een einde kwam aan deze benadering van kerntaken. Helaas deed hij dat (en niet voor het eerst) toen D66, als eerste van de kleine partijen, haar inbreng in eerste termijn uitsprak. De drie kleine partijen kregen daarmee minder ruimte en met het debat was het gedaan.

22 maart verdient geen schoonheidsprijs, maar het debat was op zichzelf genomen nodig om duidelijk te krijgen hoe partijen daadwerkelijk over kerntalen denken. Misschien was het debat niet leuk voor de publieke tribune, maar het is ook een kerntaak van de raad.