Drie kwartier

Donderdag, 19 december 2013

De laatste jaren zijn de stoelen van de publieke tribune regelmatig bezet. Door scholieren, die een verplicht nummer praktijkonderwijs afwerken. De leerlingen die op de laatste raadsvergadering van dit jaar aanwezig waren, konden al na drie kwartier naar huis. De snelheid van vergaderen suggereerde een onbelangrijke agenda, maar dat was schijn. Zo maakten we bijna een interpellatie mee en dat komt zelden voor.

Een interpellatie is een debat die de raad aangaat met het college over een actuele kwestie. Het is één van de vier mogelijkheden om het bestuur te controleren en wordt alleen ingezet bij politiek zwaar weer. De raad moet de aanvraag goedkeuren. Samenwerkend Veldhoven vroeg de interpellatie aan en trok deze kort voor de vergadering weer in. Desondanks wilden GBV en VSA er graag over praten. De discussie nam de helft van de vergadertijd in beslag. En dat is veel voor een onderwerp waarvan je weet dat die niet in behandeling komt.

Het onderwerp was de slechte verhouding tussen de firma Schippers en de gemeente. Herman Kootkar van SV wilde een bemiddelende rol spelen, zoals hij dat al eerder deed. Na de aanvraag bleek hem dat er weinig kans van slagen was voor bemiddeling en trok daarop de interpellatie terug. Jammer dat vooral het VSA probeerde politiek winst te halen uit dit voor alle partijen gecompliceerde dossier met veel persoonlijke elementen. Deze fractie werd terecht door de raadsvoorzitter teruggefloten op weinig zorgvuldig gedrag.

Dus: drie kwartier, maar politiek heel spannend. Een mooi onderwerp voor een blog aan het einde van het jaar. In januari wordt deze site vernieuwd. De blog blijft, tot aan de verkiezingen. Daarna bepaalt de nieuwe fractie nieuw beleid. Zo gaat dat in een democratische partij. Onze leden zien elkaar op 10 januari, maar dan voor een gezellig samenzijn.

Laatst gewijzigd op 11 mei 2014