De laatste ronde

Donderdag, 13 februari 2014

Met de vergadering van afgelopen dinsdag kwam een einde aan de zittingsperiode van de gemeenteraad. We hebben er van genoten, van de eerste tot de laatste vergadering.

Hoogtepunten waren de gewijzigde procesgang rondom de mfa’s, het voorlopige behoud van het zwembad en de kanteling in de centrumaanpak. Als oppositiepartij kun je weinig afdwingen maar beïnvloeden kun je wel. Wij haalden de belangrijkste verkiezingspunten binnen.

Missers? Die waren er ook. Het belangrijkste punt dat we niet konden scoren was instromen van burgers die al tijdens de lopende periode niet meer tot vier jaar hoeven te wachten. We zijn blij dat het VSA na de verkiezingen daarover overleg wil plegen. Andere missers? Een betere communicatie met de burger die de raadsvergadering bijwoont, al dan niet via internet. Dat kan eenvoudig met samenvattingen en sheets, maar ook met a-A4’tjes op de publieke tribune. Ziet u parallellen? Wij ook. Met de decentralisatie moet de raad beter te volgen zijn in haar besluitvormingsprocessen.

De samenwerking tussen de oppositiepartijen was uniek. Dank aan (in willekeurige volgorde!) PvdA, SV en GBV. Volgens sommigen in ‘het huis’ was er betere samenwerking tussen oppositie- dan tussen coalitiefracties. Die indruk kregen wij ook en hebben we steeds gehouden. Hoe vaak had een wethouder niet de steun van de oppositie nodig! Dualisme, de scheiding van wethouder en ‘zijn’ fractie, is een zegen waarmee de Veldhovense raad nog niet goed omgaat.

Dinsdag werden we gered door wethouder Maarten Prinsen. Hij kwam ons tegemoet in een verzoek om zo snel mogelijke duidelijkheid voor jeugdzorg. De raad wilde dat niet, maar wilde vooral geen succesvol D66, zo kort voor de verkiezingen. Die opzet mislukte, al hadden we graag meer gewild. De wethouder en D66 drinken een kopje koffie komende week. Op de goede afloop. De volgende blog gaat over de verkiezingen.