Geen gezicht

Maandag, 3 maart 2014

Als je er niet op let, dan zie je het niet. Het zou een uitspraak van Johan Cruijff kunnen zijn. De observatie betreft de verkiezingsuitingen langs de openbare wegen in Veldhoven. Geen slordige borden rondom lantaarnpalen en ronddwarrelende posters. We zien alleen keurige, enorm grote verkiezingsborden. Het is maar dat u het weet, want de posters van alle partijen zijn zo klein dat je haast niet kunt zien welke partij reclame maakt. Soms staat een hele ploeg op de plaat, soms alleen de lijsttrekker. Onze poster toont geen gezicht. Het gaat om de boodschap en die boodschap is krachtig: nu vooruit. Maakt ons dat gezichtloos?

We denken van niet. Het ontwerpen van posters lijkt eigenlijk op het schrijven van een verkiezingsprogramma. Waar gaat het om? Kunnen we een positief verhaal vertellen zonder dat we Sinterklaas spelen? Kan het met wat minder ook verteld worden? Een kleine partij heeft weinig geld over als het merendeel van het budget naar opleidingen en cursussen gaat. Een poster van het landelijk bureau is dan een uitkomst. Bovendien: ons fractieteam bestaat uit teveel mensen om in drie seconden passeertijd voor het bord te worden waargenomen.

Nu zult u vragen: hadden die posters niet groter gekund? We denken van wel, al is het naar ons idee niet echt nodig. Het staat wel een beetje raar, zo’n groot vlak met kleine plaatjes. Volgende keer beter.

Minder stemlokalen. Voor dit lid van het stembureau een tegenvaller. In plaats van 2 minuten lopen 20 minuten fietsen, in alle vroegte. Discretie is essentieel in het stemlokaal. Ook de bewoners van Severinus, die hun stemrecht oprecht vieren, weten heel goed dat je voorkeur vertellen not done is. Die stemmers zal ik missen in het nieuwe stemlokaal.