50 Jaar D66

Alexander Pechtold verraste 14 oktober de leden van D66: een felicitatie met onze 50e verjaardag. Als cadeautje mogen we vrienden en familie een lidmaatschap aanbieden en krijgen we een presentje toe. Dus, beste Veldhovense D66-kiezer, aarzel niet en wordt lid.

D66 vindt kiezers van levensbelang, maar minstens zo belangrijk vinden wij de leden. We schuwen impopulaire voorstellen en beleid niet, als die nodig zijn voor een goed bestuur van land, provincie en gemeente. In (groeiend) ledenaantal is D66 de derde partij van Nederland.

Wat betekent D66 in Veldhoven? Sinds onze terugkeer in de raad, in 2010, hebben we twee leidende thema’s: het centrumgebied en het huishoudboekje op orde. Op onderwijs, een gen van D66, heeft een gemeente minder vat, maar wel op de faciliteiten voor onderwijs en op voorzieningen voor jeugd. Onze verkiezingsprogramma’s uit 2010 en 2014 worden stukje bij beetje gerealiseerd. Als coalitiepartij wordt een succesvol beleid gevoerd waarvoor de oppositie vaak geen alternatief heeft.

Impopulaire visies? Verhoging van de ozb is een voorbeeld. Een ander was ons standpunt, al wat langer geleden, dat uitbreiding van de City Passage onverantwoord was. Aanvankelijk stonden we alleen. Wij pleitten -soms tegen de verdrukking in- voor versterking van het  centrumgebied door het samenbrengen van activiteiten in het winkelcentrum, dat zo een verblijfsgebied wordt. Een nieuw zwembad kan hieraan bijdragen, er zijn plannen in ontwikkeling. Na dertig jaar wordt de noordentree van het City Centrum voltooid.

Zijn we daarmee klaar? Nog lang niet! Zo nam de raad de 11e een besluit over samenspraak in de Visie over Kunst en Cultuur. Met SV en met steun van PvdA, zorgden wij met een amendement van een hoger aandeel voor de jeugd en voor buitenlanders. Eén oppositiepartij liet opnieuw haar verantwoordelijkheid liggen, deed er het zwijgen toe. D66 is nog lang niet klaar!