vrijdag 16 maart 2018

Veldhovense raadsleden kunnen debatteren

Donderdag 15 maart 2018 kan in de ‘Canon van Veldhoven’. Voor het eerst verzorgde de Veldhovense Omroep in samenwerking met de griffie van de Veldhovense gemeenteraad een politiek debat dat ook nog live werd uitgezonden. De uitzending wordt vanaf zondagavond frequent herhaald. Waar het in de Veldhovense raad nogal eens aan ontbreekt, was op deze verkiezingsavond geen gebrek. Aan de hand van stellingen gingen de lijsttrekkers twee aan twee met elkaar in debat. Met succes.

Soms waren de kandidaatraadsleden het eens. Dat was minder leuk voor het publiek en voor het tv-programma, maar positief voor de periode na de verkiezingen. De debaters wezen elkaar daarnaast vaak op tegenstrijdigheden in uitspraken, in programma’s en ook wel in de raad en dat was tot nu toe ongebruikelijk in Veldhoven. Daar zijn debatten vooral gericht op het uitdragen van de eigen mening en eventueel een stemverklaring. Simpel gezegd is dat een toelichting op een stem omdat die stem niet voor de hand ligt. Voor de burgers is dat een onherkenbaar proces. De meeste raadsleden herkennen en erkennen dit maar slagen er niet in deze opstelling te veranderen.

Waren onervaren kandidaatraadsleden in het nadeel? Als je al vaker met elkaar in gesprek bent geweest dan heb je een voordeel, maar de strakke regie over de onderwerpen nam dat voordeel grotendeels weg. Iedereen kon zich goed voorbereiden op de vragen die steeds gebaseerd waren op het eigen verkiezingsprogramma en eigen kijk op de lokale actualiteit. Kennelijk beschikten niet alle deelnemers aan het debat in voldoende mate over die kennis en visie.

Was er een winnaar? “Natuurlijk” was Ingrid Hartlief, onze lijsttrekker, de beste. Maar waarom? Omdat zij zich op geen enkel moment liet verleiden tot verkiezingsretoriek of propaganda. Haar antwoorden waren zeer inhoudelijk, feitelijk en correct. Daarmee was haar boodschap duidelijk: alleen samen krijgen we het voor elkaar.